Bagi anda yang berhajat untuk melakukan ibadah qurban atau aqiqah untuk anak yang baru lahir, saya ada artikel informasi yang sesuai dibaca supaya kita faham dan tahu kenapa kita harus lakukan perkara tersebut.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Aku diperintahkan dengan menyembelih korban itu dan ia adalah sunat ke atas kamu”

Qurban atau Udhiah memberi maksud menyembelih haiwan yang tertentu jenisnya daripada ternakan yang dikategorikan sebagai al-an’am iaitu unta, lembu (termasuk kerbau), biri-biri dan kambing pada Hari Nahar atau Hari Raya Haji (10 Zulhijjah) dan pada hari-hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijjah) kerana bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah.

Ibadat Qurban ini antara perkara yang boleh kita lakukan untuk menebus dosa-dosa yang telah dilakukan selama hayat kita di dunia ini. Selain itu, ianya sebagai tanda syukur kita atas segala kurniaanNya.

Perasaan kasih sayang antara yang kaya dan yang miskin juga akan terjalin apabila ibadat dan sembelihan Qurban ini dilakukan. Di eQurban Resources Sdn Bhd, kami mengusahakan sembelihan ini di luar negara kerana ingin memberi peluang kepada mereka yang sangat daif untuk sama-sama menikmati daging sembelihan qurban ini.

Pilihan di tangan kita, sama ada untuk membuat sembelihan di dalam negara mahupun di luar negara, hikmah dan fadhilat yang diterima insyaALLAH sama. Usahlah kita pertikaikan sama ada ingin membuat sembelihan di dalam ataupun di luar negara.

Konsep ibadat qurban ini perlu kita fahami, ianya bukanlah untuk kita yang berkemampuan bersenang-lenang dengan daging-daging yang banyak semasa sembelihan dilakukan, ianya adalah untuk memperingati peristiwa ketaatan Nabi Ibrahim a.s yang sanggup menyahut perintah Allah Ta’ala untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s.

Apabila kita agihkan daging-daging yang telah disembelih kepada umat islam yang adakalanya memang tidak pernah menikmati daging sepanjang tahun, kecuali ketika musim hari raya Qurban.

Bagi anda yang ingin melaksanakan ibadah qurban atau aqiqah, tapi tak tahu cara yang terbaik untuk melakukannya, bolehlah dapatkan maklumat dan harga terkini di http://bit.ly/jomqurban.

Sumber:http://bit.ly/jomqurban.


**

0 comments Blogger 0 Facebook

Post a Comment

 
Oh! Bos... © 2015. Hakcipta Terpelihara. Share on Ads Network Reviews. Powered by Blogger
Top